Column voor het CommunicatieForum, gem. Amsterdam
Terwijl menig collega zit weg te regenen in een tentje, zit ik in ons heerlijk warme kantoor aan het Bos en Lommerplein. Nouja, warm? De airco blaast z'n koude lucht regelrecht tegen onze tere nekjes. Ze weten niet waar het aan ligt. Wordt aan gewerkt.
Samen met P&O zijn we alweer gestart met de voorbereidingen voor het medewerkersonderzoek. "En dan doen we weer een taart voor elke afdeling met een respons van 70% of hoger." Jawel, smijt er maar weer een paar taarten tegenaan. Waarom ook niet? Ik was allang blij dat niemand met stressballetjes, balpennen en andere prullaria op de proppen kwam.
Vroeger had je de Arbeidsvitaminen, met de rubriek "De Baas Van De Week". Presentator Hans Schiffers vertelde dan dat het altijd zo enorm gezellig was bij - ik noem maar wat - Firma Reutemeteut Tandwielen B.V. die al jaren bekend stond om tandwielen van hoogwaardige kwaliteit. Het bedrijf waar mensen fluitend hun werk deden. "Baas Jan is een fijne kerel. Hij staat altijd voor je klaar en is altijd in voor een geintje." De baas werd dan gebeld, kreeg een pluim en Hans zorgde er persoonlijk voor dat er taart voor het hele bedrijf werd bezorgd. Een ouwe-jongens-krentenbrood "hoooooi!" gevolgd door een plaat van - ik noem maar wat - Duran Duran. Heerlijke kneuterigheid.
De medewerker anno nu is een stuk kritischer. Je hebt geen "baas" maar een manager, waar je geen geintjes van verwacht. Liever heb je iemand die met je mee denkt over je workload, afwisseling in je werk, je doorgroeimogelijkheden. Liever heb je dat die interne communicatie eens verbetert, "Want daar schort het nog altijd aan hier in de organisatie." Liever heb je een airco die naar behoren werkt. En als het dan niet werkt, lees je het liefst vandaag nog in een mailtje wanneer het ding gemaakt wordt. Of, waarom het toch zo verrekte lang moet duren. Hallo? Geen resultaart maar resulaat, graag!
Dit jaar besteden we extra aandacht aan alles wat we in een jaar tijd met elkaar hebben bereikt, aan wat er is gedaan met de uitkomsten van het vorige medewerkersonderzoek en - ook niet onbelangrijk - wat er is blijven liggen en waarom dan wel. Zo willen we medewerkers laten inzien dat het wel degelijk nut heeft om die vragenlijst in te vullen. En die taarten gaan we gewoon bestellen. Daar heb ik ook helemaal geen bezwaar tegen. Ik ben namelijk dol op taart!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten